Statek, niszczyciel morski

Statki, okręty, bitwa morska

Gra w statki czasami nazywana grą w okręty lub bitwą morską to nieśmiertelna, choć trochę zapomniana zabawa. Wystarczą dwie kartki, dwa długopisy, dwóch graczy i trochę wyobraźni.

Każdy z graczy rysuje na swojej kartce dwa kwadraty o wymiarach 10 kratek na 10 kratek. Kolumny oznacza od 1 do 10 wiersze od A do J.

Poniżej zdjęcie mojej rozgrywki z Oskarem.

Gra w statki

Górny kwadrat to pole gracza, dolny jego przeciwnika. Każdy z graczy w górnym kwadracie rysuje cztery pojedyncze kwadraciki – czyli cztery okręty (statki) jednomasztowe. Trzy dwumasztowe, dwa trzymasztowe i jeden czteromasztowy.

Zasada o której nie słyszałem, żeby ktoś ją zmieniał, to to, że poszczególne maszty nie mogą się ze sobą stykać rogami, oraz między okrętami musi być odstęp przynajmniej jednej kratki.

Pozostałe kwestie, to już spawa umowna. Ja z Oskarem umówiłem się, że okręty nie mogą być łamane. Jak widać na zdjęciu powyżej – zawsze stanowią prostokąty.

Rozpoczęcie gry

Jeden z graczy rozpoczyna typując pole na którym może znajdować się okręt przeciwnika. Jeżeli nie trafił, przeciwnik informuje go o tym hasłem – pudło. Jeżeli trafił również go o tym informuje przekazując wiadomość – trafiony zatopiony lub trafiony nie zatopiony.

Przykład na podstawie zdjęcia powyżej:

  • Przykład 1 -“A” typuje pole A1 przeciwnika – w odpowiedzi słyszy pudło i teraz typuje przeciwnik. “A” zaznacza kropką pole które typował w dolnym kwadracie, żeby nie strzelać ponownie w to miejsce.
  • Przykład 2 – “A” typuje pole B2 przeciwnika – w odpowiedzi słyszy – trafiony niezatopiony. Po takiej odpowiedzi “strzela kolejny raz”. Jeżeli wybierze pole B1 – usłyszy odpowiedź trafiony zatopiony co oznacza, że wyeliminował dwumasztowiec przeciwnika i ma prawo do kolejnego strzału. Jeżeli wybierze pole np. B3 prawo do strzału przechodzi na przeciwnika. “A” każde trafienie zaznacza krzyżykiem w dolnym kwadracie, tak aby rysować sobie obraz planszy przeciwnika.
  • Przykład 3 “A” typuje pole J1 – w odpowiedzi słyszy – trafiony zatopiony co oznacza, że wyeliminował jednomasztowiec przeciwnika i zachowuje prawo do kolejnego strzału.

Wskazane jest, aby po zatopieniu całego okrętu obrysować go wokół kropkami, wtedy wyeliminuje się ryzyko przypadkowego typowania pola które i tak nie może być zajęte przez okręt.

Jeżeli mój opis nie jest wystarczająco jasny zapraszam do obejrzenia filmu na youtube przedstawiającego tę grę. Przykładowy film znajduje się pod adresem https://www.youtube.com/watch?v=1yXcreIIqA4.

Jeżeli nie masz ochoty rysować pól do gry, możesz pobrać je z tego miejsca.

Gra w statki to naprawdę fajna zabawa, która może sprawdzić się również podczas długiej podróży.

A

Oceń ten post

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *